Magische Lapland - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Evelien Heusinkveld - WaarBenJij.nu Magische Lapland - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Evelien Heusinkveld - WaarBenJij.nu

Magische Lapland

Blijf op de hoogte en volg Evelien

14 December 2014 | Denemarken, Kopenhagen

Ik ben lekker op vakantie geweest. Tussen het studeren door ben ik een weekje in het magische Lapland geweest. Veel van jullie hebben vast al de foto’s voorbij zien komen, maar ik zal nu ook nog even vertellen wat ik allemaal gedaan heb. De trip die ik heb gedaan was georganiseerd via een studentenorganisatie voor internationale studenten.
De reis van de organisatie begon met een busrit. De bus vertrok uit Helsinki, dus daar moest ik eerst nog heen. Samen met wat vrienden zijn we optijd heen gegaan om ook nog wat te zien van Helsinki zelf. We zijn lekker wezen rondlopen in de stad en hebben erg veel gezien. We zijn bij een bijzondere kerk geweest dat gemaakt was uit de rotsen die daar liggen en ook andere grotere kerken. Een ontzettend leuk boekwinkeltje met boeken in veel verschillende talen, het eerste hoopje sneeuw en al heerlijk genieten van de kerstsfeer die al in de stad aanwezig was. ’s Avonds rond elf uur was het tijd om de bus in te gaan. We zijn de hele nacht doorgereden. De eindbestemming, waar we verbleven, was Levi. Daar kwamen we pas eind van de tweede dag aan, want er is gestopt op twee verschillende plekken. De eerste stop was een wildlife park. Inmiddels waren we al in een omgeving waar natuurlijk overal sneeuw lag. Het was erg leuk om door het park te lopen. Er waren erg veel uilen en roofvogels, natuurlijk ook rendieren en een ijsbeer. De tweede stop van de dag was Santa claus village. Dat is natuurlijk compleet gericht op toeristen en iets minder leuk. Het enige geweldige daar waren de coördinaten van de poolcirkel, maar helaas waren die niet te zien door de sneeuw. Eind van de tweede dag kwamen we dus aan in Levi. Daar gingen we meteen naar een geweldig huisje om heerlijk te eten en de rest van de avond kaartspelletjes te doen. Ik zat in totaal met zes mensen in een huisje. Het was wel oppassen om niet teveel Nederlands te spreken, want er waren twee andere Nederlanders en een Belg in het huisje.
De derde dag was misschien wel de meest geweldige van allemaal. We gingen namelijk rijden met een hondenslee. Op de locatie hadden ze zo ongeveer 100 honden was er dacht ik verteld. Dit was natuurlijk ook weer speciaal opgezet voor toeristen. Het moment dat we aankwamen was er al een enorm kabaal van alle honden die aan het blaffen waren. Ze stonden al klaar voor de slee. Je ging met twee personen op één slee en halverwege wissel je. Ik had mazzel, want mijn slee partner wou niet sturen dus ik mocht de hele rit doen. En het was geweldig, voortgetrokken door de honden in een met sneeuw bedekt landschap met complete stilte om je heen. Behalve van de honden af en toe natuurlijk. Het is niet eens zo moeilijk om zo’n slee te besturen en grootste deel van de rit kan je best ontspannend achter de slee staan. De hele groep was best groot dus het was opgedeeld in twee groepen. Dus na de rit gingen wij lekker iets warms drinken met worst erbij voor een lekker vuurtje. En natuurlijk even de puppy’s aaien en foto’s maken. ’s Avonds gingen we op een snowshoe safari. Het was best zwaar om een wandeling te maken op die sneeuwschoenen. Het leukste van de wandeling was bijna aan het einde, want daar moesten we een stuk sterk dalen maar in plaats van via het pad gingen we dwars door het bos. Dus dat was erg veel uitglijden en sneeuw douches, maar ook lekker veel gelachen. Helaas hoopten we natuurlijk het noorderlicht te zien tijdens de wandeling, maar daarvoor was het te bewolkt. We hebben het daarna zelf elke nacht weer geprobeerd, maar helaas heeft het niet geholpen.
De vierde dag zijn we naar een rendier boerderij geweest. Daar hebben ze wat verteld over de cultuur en hoe ze elk jaar in het begin van de winter alle rendieren verzamelen. De slee trip met de rendieren was lang niet zo spannend, maar we mochten de jongen ook voeren dus dat was erg leuk. Op die manier laten ze de jongen ook wennen aan mensen. De rendieren zijn namelijk half wilde dieren. In de zomer leven ze buiten de boerderijen en alleen in de winter verblijven ze daar. De activiteiten zoals de snowshoe safari waren vrijblijvend en daar moest extra voor betaald worden. Zelf had ik dus na de rendieren niets meer te doen. Sommigen gingen op een sneeuwmobiel safari of skiën. Dus samen met twee andere achterblijvers ben ik naar een bevroren meer gelopen. Aan het einde van de rendier safari kwam namelijk de zon eindelijk op, dit was rond elf uur. Op het meer hebben we de zon op z’n hoogst zien staan en ook nog de zonsondergang, dit was rond twee uur. Je hebt dus een erg korte tijd licht. Op het meer was het een adembenemend zicht met de zon op de besneeuwde bomen. Na zo lang buiten te zijn geweest was het natuurlijk tijd om lekker de sauna in het huisje uit te proberen. Natuurlijk moet je daar in plaats van een koude douche na de sauna even in de sneeuw rollen en dat heb ik dan ook gedaan. Die avond hebben we dus nog een poging gedaan om het noorderlicht te zien door naar dat zelfde meer te lopen, maar helaas. Verder was de avond weer vol met lekker lezen voor een vuurtje en kaartspelletjes.
De vijfde dag had ik zelf vrij. Dus samen met wat anderen ging ik een poging doen om te skiën. Dit ging mij helaas niet zo heel goed af. Dus volgende keer moet ik toch ook maar ski les volgen in plaats van een poging van mijn vrienden om me les te geven. Gelukkig ben ik wel heelhuids terug gekomen, want een andere van onze groep heeft (dachten we) haar hand gebroken. Achteraf bleek het gelukkig alleen gekneusd. ’s Avonds was er al het afscheidsfeest in een bar. Dus nog even lekker dansen met die snowboots aan.
De zesde dag was dus de laatste dag. ’s Ochtends zijn we alleen maar bezig geweest met pakken en opruimen. Om twaalf uur moesten we namelijk het huisje uit. Daarna ging ik samen met een paar anderen heerlijk relaxen in de spa. Voor vertrek nog in een pannenkoekenhuis een pannenkoek met rendier vlees gegeten en toen was het weer tijd om de bus in te gaan. Om vijf uur vertrokken we met de bus uit Levi en rond zes uur ’s ochtends kwamen we aan in Helsinki. We hadden zelf nog tijd daar, omdat de vlucht pas later vertrok maar ik ben de stad niet meer in geweest. Samen met anderen hebben we gewoon lekker gelezen (of geleerd voor sommigen) op het vliegveld. De meesten waren te moe om nog weer door de stad te sjouwen.
Dus na een lange rit was ik eindelijk weer terug in Kopenhagen. Ik vond dit echt een fantastische vakantie en zou zo weer terug gaan. Bijgevoegd zijn nog wat meer foto’s van de trip, maar waarschijnlijk staan de meeste hiervan ook op facebook.


  • 14 December 2014 - 23:02

    Anne:

    Wauw Eef, ziet er allemaal zo gaaf uit! Ik ben echt jaloers dat je zo'n hondentocht gedaan hebt :) Nu wil ik dat ook doen :) En de sneeuw is zoooooo mooi!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evelien

Actief sinds 25 Aug. 2014
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 2818

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2014 - 31 Januari 2015

Studie in Kopenhagen

Landen bezocht: