Introductie periode - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Evelien Heusinkveld - WaarBenJij.nu Introductie periode - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Evelien Heusinkveld - WaarBenJij.nu

Introductie periode

Blijf op de hoogte en volg Evelien

31 Augustus 2014 | Denemarken, Kopenhagen

Inmiddels ben ik hier dus al ongeveer anderhalve week. Afgelopen week had ik mijn introductie periode van de universiteit. Dit wordt hier wel heel anders gedaan dan in Nederland, want het was voornamelijk informatie krijgen en minder van de activiteiten en feesten. Gelukkig was dat er toch ook nog.

Ik heb voornamelijk geluisterd naar heel veel praatjes, welkom op de universiteit, welkom in de stad, introductie praatjes, informatie over roosters en sites (waar iedereen natuurlijk al uitgebreid zelf naar gekeken had) enzovoort. Het was wel heel leuk om wat te horen over de cultuur van de Denen. Zelf moet ik nog ontdekken of het ook waar is, maar er is onder andere verteld dat Denen elkaar goed vertrouwen. Je kunt prima je baby in een kinderwagen buiten een winkel laten staan en zelf naar binnen gaan. Ook zijn er op het platteland groente standjes langs de weg en ze vertrouwen erop dat het niet gestolen wordt en je de juiste hoeveelheid geld achterlaat. Maar er is me dan ook weer verteld dat er juist wel veel fietsen worden gestolen en dat je ze altijd goed op slot moet zetten. Dus de fietsen zijn waarschijnlijk een uitzondering op deze regel.

Ook zullen Denen soms bot overkomen, omdat ze altijd zeggen waar het op staat. Ze houden ook allemaal van groepswerk op de universiteit. Vanaf jongs af aan moeten ze altijd al groepswerk doen en dat wordt ook op de universiteit erg veel toegepast. Als laatste willen ze ook graag allemaal gelijk zijn. Je moet nooit een werknemer van de maand aanwijzen, want dat betekend dat er iemand ‘beter’ is en opschept en daar houden ze niet van. Ik ga de komende maanden hopelijk uitvinden of dit allemaal waar is.

Op woensdag stond er op het programma dat er aan het einde van de dag een borrel was met snacks. Maar ze denken waarschijnlijk dat we allemaal verhongeren hier omdat het zo duur is want in plaats van snacks stond er een complete maaltijd klaar. Heerlijke pasta, vlees, aardappelen en salade. Na afloop was er nog zoveel over dat iedereen ook nog doggiebags kon vullen en meenemen. Dat was echt een heerlijke verassing.

Ik heb al erg veel mensen ontmoet in deze eerste week. Op de eerste dag dacht ik, wauw wat zijn er veel mensen uit de US. Op de tweede dag ontdekte ik dat er ook best veel uit Australië komen. En de derde dag dat er toch ook echt heel erg veel Duitsers zijn. Gelukkig is Nederland ook niet onderbedeeld, want daar zijn er ook wel een aantal van.

Vrijdag was de laatste dag en toen was er de Matriculation ceremony, oftewel een welkom praatje van de Rector van de Universiteit en de kans om zijn hand te schudden. WAUW! Nadat de rector uitgesproken was, haastte iedereen zich naar voren om zijn hand te schudden. Het leek alsof mensen dit de beste ervaring uit hun leven vonden. Dus na lang wachten en eindelijk zelf ook zijn hand te hebben geschud was er een feest. Eerst bij het Universiteitsgebouw en daarna bij de Studenterhuset (voor pap en mam, dat was bij die ronde toren waar we geweest zijn). Heerlijk gedanst daar in de regen en gewoon een gezellige avond gehad.

Op zaterdag was het alweer feest, want er was een gay parade. Daar heb ik minder van mee gekregen, maar heb einde van de dag nog hele leuke optredens gezien. Er was een super leuke showband en een acappellagroep. Was super leuk om naar te luisteren (gelukkig had ik eraan gedacht dit keer wel een paraplu mee te nemen). Ik ben daar nog geweest met drie andere meiden. Nog lekker kort geshopt in de Tiger (die niemand kende behalve ik want die zit ook in Nijmegen) en ergens gegeten.

Het is een heel verhaal geworden, maar ik heb dan ook best veel gedaan afgelopen week. Dus nu wordt het tijd om aan het echte werk te beginnen, want morgen starten mijn vakken. Ik ben benieuwd.

  • 31 Augustus 2014 - 13:34

    Laura S.:

    Heey Evelien,

    Wat leuk om te lezen allemaal! Al wat leuke vrienden opgedaan? Wel jammer dat niemand beter mag zijn in Kopenhagen, want iedereen weet dat MLW gewoon het beste is :p
    Heel veel succes vanaf morgen, ook ik zal weer beginnen (pas om half 4).

    Groetjes Laura

  • 31 Augustus 2014 - 15:42

    Jan Heusinkveld :

    Leuk verhaal Eef! Inderdaad, de toren ken ik en wij hebben samen nog even binnengegluurd bij de Studenterhuset, zag er gezellig uit en dat blijkt het dus ook te zijn.
    Veel plezier verder in Kbhn en succes komende week met de eerste echte colleges.
    Groetjes, Jan

  • 31 Augustus 2014 - 22:51

    Ans:

    Leuk jou verhaal te lezen. We wensen je een hele fijne tijd in Kopenhagen.

  • 08 September 2014 - 23:06

    Romy:

    Heee Eef!!

    Sorry voor de enorm late reactie!
    Wat leuk om te lezen dat je het leuk hebt daar! Dat mensen zomaar hun baby achterlaten! ;0
    Wat een faith in humanity!

    Is het mooi weer? In Denemarken kan het ook nogal wisselend zijn toch?
    Heb je een druk rooster? Wat voor vakken volg je allemaal?
    Lukt het Deens leren al een beetje? (:

    Heel veel plezier Eef! Echt lekker genieten daar in het mooie Kopenhagen!!

    Dikke knuffel!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evelien

Actief sinds 25 Aug. 2014
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 2809

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2014 - 31 Januari 2015

Studie in Kopenhagen

Landen bezocht: